4. |
öncelikle, anlattıklarımı bi oku. sonrasında, madem kendi başına öğreniyormuşsun, gir youtube a selim ışık gitar dersleri yaz. izle. 100 bölüm var. yavaş yavaş sindire sindire izle öğren. her şeyi yerli yerinde yapıp çalışırsan, 1-2 seneye kalmaz usta bir şekilde öttürürsün o gitarı :D :D şimdi gelelim konumuza:
Majör ve minör akorlar, arkadaşın da dediği gibi 3 sesten oluşur. örnek olarak majörlerden C majör gamını, minörlerden A minör gamını ele alalım
Majör diziler, 2 tam 1 yarım 3 tam 1 yarım ses aralıklarından oluşan dizilerdir. Majör akorlar da, majör gamın 1. -3. ve 5. seslerinin tınlatılmasıyla oluşur. x x x Do-re-mi-fa-sol-la-si-
C majör akorunu klavye de basıp tınlattığın zaman çıkan sesler do-mi-sol sesleri olacaktır. sırası veya sayısı , akoru değiştirmez. örnek olarak 2 tane do basıp 1 mi 1 sol de bassan olur, 1 er 1 er ses bassan da aynı akor olur. Ancak tını farkı olabilir, bu da kulak meselesiyle alakalı
Şimdi gelelim yanındaki rakamlara. Adamlar bir kaç yüzyıl öncesine kadar sadece majör minör kullanmışlar. Bu, kulağı artık sinir bozucu hale getirmiş. bir şarkıda saece bu iki akor türünden. yüksek harmoni diye bi şey yok. bunun için çabalamışlar ve yeni akorlar keşfetmişler. Şimdi bunları açıklayayım.
7'li akorlar (Akorun yanında 7 konur, senin kafana takılan yer) 1x3x5 inci sesler dışında, aynı gamın 5. sesinden 1.5 ses ilerisi olan sesi, akora dahil etmek demektir. (Bu aralık, minör akorlarda 7. ses, majör akorlarda ise 7. sesin bemolüne tekabül etmekte) la minör ve do major gamlarında gene inceleyelim. x x x x do re mi fa sol la si
1-3-5 i aldık. 7 sesi de aldık. Ama burda bir problem var. 7. ses ve 5. ses arası 2 tam ses. o zaman kurala uydurup 7. sesi bemol yapıyoruz yeni seslerimiz do mi sol sibemol oluyor. x x x x la-si-do-re-mi-fa-sol
buraya baktığımızda, gayet güzel. kurala uyuyor. o zaman doğru sesler. bunları klavyede bulup bastığın zaman 7li akorları elde edersin.
Şimdi, bu 7 yazanların yerinde daha değişik şeyler de yazabilir. Örneğin, bir sonraki anlatacağım şey, maj7 yazabilir. Peki bu ne demek ? maj7 akorları, 1x3x5 sabit olarak, 5. sesin 2 ses tizini almak demek. (Majör akorlarda bu 7. sesi karşılar, minör akorlarda ise 7. sesin diyezi bu sese tekabül eder)
şimdi gamlar üzerinde inceleyelim: x x x x do-re-mi-fa-sol-la-si
gayet güzel. kuralımıza uydu 1x3x5 i aldım, 2 ses ilerisi de zaten 7. sesime dnk geldi onu da aldım. bastığım zaman Cmaj7 akorunu elde ettim. sesleri ne ? do-mi-sol-si
şimdi, e bi de minörün maj7 lisi olcak. Am gamında inceleyelim: x x x x la-si-do-re-mi-fa-sol
hmm, kurala uymadı. 2 ses ilerisi yerine 1.5 ses ilerisi oldu. o zaman 7. sesi diyez yaparım ve kurala uyduruum . seslerim de la-do-mi-sol# olur. bastığım zaman Ammaj7 olur. maj7 ler genellikle majör akorlar ile birlikte yazılır, şahsen ben daha hiç minörlerin maj7 lilerini kullanan bir akora rastlamadım.
iş bununla bitiyor mu ? tabi ki de hayır. oralara başka şeyler de yazılabilir. sus2 ler sus4 ler, add akorlar, 9 lular 11 liler ve hatta 13 lüler. dim ve aug akorlar, eksik 5 liler, artık 5 liler. taksim eklenecek sesler. daha oldukça çok. ama temel olan yukarıdakiler. bunları sonra öğrensen de olur. çok çok büyük ihtimalle çıkmazlar. ha , ne çıkar en fazla. sus2 sus4 akorları teoman-sus konuşmasında var örnek olarak. add akorları ve sus9 lar (adam ordaa bmsus9 yazacağına f#msus4 yazsa uyuyor, kafa karıştırmaya gerek yok) model-bir melek vardı şarkısında görebilirsin. yüksek armoni (demin anlattıklarım), bülent ortaçgil çok kullanır. pop kültürden fettah can kullanır. aklıma gelenleri söylüyorum. yanlışım varsa affola, düzeltsin anlayan eden birileri. umarım yardımcı olabilmişimdir :D :D
|