Arkadaşlar selim ışık derslerinde 36 ve 37'yi izledim>>> http://www.youtube.com/watch?v=LHReqfdHcbI
Major gamların formülünü falan anladım; 2 tam 1 yarım 3 tam 1 yarım.
Ancak hala gamların mantığını bir türlü çözemedim.
Sorularıma cevap verirseniz çok mutlu olurum.
Mesela la major ve la minor akorlarına baktım. Daha iyi anlayabilmek için
La major gam serisi böyle: la-si-do diyez-re-mi-fa diyez-sol diyez-la
La major'un içindeki notalar: la-mi-la-do diyez ve mi
şimdi bakıyorum la major gam dizisine aykırı bir şey yok.
La minore bakınca; la-mi-la-do ve mi
görüyorum.
Bir de bakıyorum ki la major gam serisinde do yok.
Şimdi ben şöyle düşündüm ama doğru mu emin değilim,
mesela bir major serisini 2 tam 1 yarım 3 tam 1 yarım formülüyle yazıp, içindeki notaları yazacağım sonra da önüme sunulan akora bakacağım bu serinin içindekilerden farklı bir nota var mı yok mu? Eğer varsa major değildir, yoksa majordur.
Bu mantık doğru mu?
Bir de bu gam serileri ne işime yarayacak, gitarda armoni oluyormuş gamlar öyle duymuştum. Beste yapmamda gamların ne etkisi olaccak?
Kafamda bin tane soru, 36. derse kadar takır takır glen ben şimdi kesildim :/
Yardımı olup sorularımı yanıtlarsanız çok makbule geçer, şimdiden teşekkkürler
LoneSoul yazdı. Alıntı olarak kullanılıyor: Tabi olabilir birçok müzik türünde sık sık kullanılan birşey zaman zaman gelen ton değişiklikleri. Kulağa güzel uyumlu geldiği sürece istediğin gibi kullanabilirsin bilgilerini.
kulağa uyumlu gelmesi için de ayrı bir şey var mı :D Hani şu gamdan sonra şuna geçerseniz uyumlu olur falan :D
Tabi olabilir birçok müzik türünde sık sık kullanılan birşey zaman zaman gelen ton değişiklikleri. Kulağa güzel uyumlu geldiği sürece istediğin gibi kullanabilirsin bilgilerini.
LoneSoul yazdı. Alıntı olarak kullanılıyor: 1 dediğim ses do herhangi bir do farketmez ister 1. oktav do olur istersen 5. oktav yani farketmez sonuçta tüm do lar aynı frekansın katları şeklinde tınlıyor. Istediğin yerden basabilirsin yani içinde do mi sol varsa do majördür ister 6. teldeki 8. perde dodan bas ister 5.telin 3. perdesindeki do dan mesela gitardan örnek verirsem açık pozisyon do majör akoruna basarsan ilk öğrenilen do majör yani 6. en bas telden aşağı doğru düşünürsen mi-do-mi-sol-do-mi sesleri var sırayla yani akorda belirtilen seslerin olması yeterli kaçtane olduğu veya kaçıncı oktavdan olduğu pek önemli değil tek sorun gitar klavyesinde basabileceğin yakınlıkta olmaları. Kök ses ana sestir akora ismini veren ses do majörde do, do minörde yine do, mi minör 7lide mi anlamışsındır umarım.
Orada demek istediğim bu majör bu majör değil demen sana birşey katmaz bu majör bu minör veya bu majör bu xsus7/x gibi tanıyabilmen akoru. O yüzden daha çok araştırmalı daha çok öğrenmelisin.
Sonunda anladım teşekkür ederim :)
Gam konusu yavaş yavaş oturmaya başladı. Şimdi başka bir sorum var bunu da cevaplarsanız sevinirim.
Bir şarkı da kaç tane gam kalıbı kullanılabilir? Mesela bütün şarkı do major gamında mı olmak zorunda yoksa, verse bölümlerinde do major, chorus ta la minör ve bridge'de si minör gamı olabilir mi? Aydınlatırsanız sevinirim :)
1 dediğim ses do herhangi bir do farketmez ister 1. oktav do olur istersen 5. oktav yani farketmez sonuçta tüm do lar aynı frekansın katları şeklinde tınlıyor. Istediğin yerden basabilirsin yani içinde do mi sol varsa do majördür ister 6. teldeki 8. perde dodan bas ister 5.telin 3. perdesindeki do dan mesela gitardan örnek verirsem açık pozisyon do majör akoruna basarsan ilk öğrenilen do majör yani 6. en bas telden aşağı doğru düşünürsen mi-do-mi-sol-do-mi sesleri var sırayla yani akorda belirtilen seslerin olması yeterli kaçtane olduğu veya kaçıncı oktavdan olduğu pek önemli değil tek sorun gitar klavyesinde basabileceğin yakınlıkta olmaları. Kök ses ana sestir akora ismini veren ses do majörde do, do minörde yine do, mi minör 7lide mi anlamışsındır umarım.
Orada demek istediğim bu majör bu majör değil demen sana birşey katmaz bu majör bu minör veya bu majör bu xsus7/x gibi tanıyabilmen akoru. O yüzden daha çok araştırmalı daha çok öğrenmelisin.
LoneSoul yazdı. Alıntı olarak kullanılıyor: Bahsettiğim 1-b3-5 üst düzey birşey değil açıklamam gerekiyordu bir kısaltma daha çok. 1=kök ses do majör dizisindeki do 3= mi sırayla sayınca do majör dizisini 3. ses b3 ise 3. sesin bemolü yani yarım ses pesi oda re diyez veya mi bemol olarak adlandırabiliriz 5= anlayacağın üzere dizideki 5. ses yani sol. Yani majör diziye bakarak 1(do)-3(mi)-5(sol) derecesindeki sesleri üst üste bindirirsen do majör akoru, 1(do)-b3(re#)-5(sol) derecesindeki sesleri üst üste bindirirsen sana do minör akorunu verir. Başlangıç için işine yarayacak bilgiler bunlar. Daha fazla dizi(gam) öğrenip daha fazla akor çıkarabilirsin acele etmeye lüzum yok sağlam ve emin adımlarla ilerle.
yani 1 dediğin şey 6. teldeki 8. perde de olan do mu :D Yoksa 1 dediğiniz şey 5. telin 3. perdesindeki do mu :D
Kök ses ne oluyor kısaca gene soru sordum ama aydınlanmak lazım :D Diğer söylediklerinizi anladım :)
Bir de bir soru daha soracağım hocam: O mantık doğru ama gereksiz major olmadığını bilmen sana bir şey katmaz onun hangi dizi olduğunu bilmen gerekiyor işe yaraması için.
demiştiniz dizi derken? Anlayamadım, hangi gam kalıbında onu mu bilmeliyim?
Bahsettiğim 1-b3-5 üst düzey birşey değil açıklamam gerekiyordu bir kısaltma daha çok. 1=kök ses do majör dizisindeki do 3= mi sırayla sayınca do majör dizisini 3. ses b3 ise 3. sesin bemolü yani yarım ses pesi oda re diyez veya mi bemol olarak adlandırabiliriz 5= anlayacağın üzere dizideki 5. ses yani sol. Yani majör diziye bakarak 1(do)-3(mi)-5(sol) derecesindeki sesleri üst üste bindirirsen do majör akoru, 1(do)-b3(re#)-5(sol) derecesindeki sesleri üst üste bindirirsen sana do minör akorunu verir. Başlangıç için işine yarayacak bilgiler bunlar. Daha fazla dizi(gam) öğrenip daha fazla akor çıkarabilirsin acele etmeye lüzum yok sağlam ve emin adımlarla ilerle.
LoneSoul yazdı. Alıntı olarak kullanılıyor: O mantık doğru ama gereksiz major olmadığını bilmen sana bir şey katmaz onun hangi dizi olduğunu bilmen gerekiyor işe yaraması için. La minör akoru la minör gamın 1 3 5. sesleri ile kurulur majör gamla minör akoru öyle karşılaştırırsan sorun yaşarsın ama onunda çözümü var majör gamın 1-b3-ve 5. derecelerini üst üste bindirirsen sana la minör akorunu verir. Akorun cinsini alternatif olarak kök sesten giderek bulabilirsin veya akoru kurabilirsin bunun için aralık kavramını öğrenmen gerekiyor mesela kök sesin maj3 lüsü ile 2. sesin min3 lüsünü üst üste koyarsan sana o kök sesin majör akorunu min3 lüsü ve onun üstüne 2. sesin maj3 lüsünü üst üste koyarsan minör akor verir. Bunların hepsi teoridir insanlar tarafından çok uzun sürede taaa barok dönemin öncesinden beri bilgilerin üst üste konulmasıyla elde edilen kurallardır yüzlerce yılda bize gelmiş. Kafa yorarak matematik ile çözebilirsin veya araştırma yapıp tüm bunları öğrenebilirsin birinin sana geçip anlatabileceği şeyler değil. Sonuçta çok sayıda gam(dizi) ve bunlar ile kurulabilen binlerce hatta daha fazla akor var. Sorularından devam edersem gitarda armoni oluyormuş demişsin onu çözemedim armoni altyapıda kullanılır uyumlu seslerin aynı anda tınlaması gibi düşünebilirsin melodiyide tek tek notalar gibi düşünebilirsin. Beste yapmanın temeli zaten bunlar kafadan uydurup birşeyler yapabilirsin bunları öğrenirsen ne yaptığının farkında olursun daha profesyonel işler çıkarabilirsin. Umarım yardımcı olmuştur, iyi günler.
çok teşekkür ederim yorumunuz için ancak gitar daha üst seviye bilgilere yeni geçtiğimis söyleyebilirim, daha sadece major gam kalıpları biliyorum. O yüzden dediğiniz 1-b3-5 kısmını anlamadım, neyse şu an için bunları öğrenmek zararıma olabilir her şey zamanla sorularım cevaplanmış oldu teşekkür ederim :)
O mantık doğru ama gereksiz major olmadığını bilmen sana bir şey katmaz onun hangi dizi olduğunu bilmen gerekiyor işe yaraması için. La minör akoru la minör gamın 1 3 5. sesleri ile kurulur majör gamla minör akoru öyle karşılaştırırsan sorun yaşarsın ama onunda çözümü var majör gamın 1-b3-ve 5. derecelerini üst üste bindirirsen sana la minör akorunu verir. Akorun cinsini alternatif olarak kök sesten giderek bulabilirsin veya akoru kurabilirsin bunun için aralık kavramını öğrenmen gerekiyor mesela kök sesin maj3 lüsü ile 2. sesin min3 lüsünü üst üste koyarsan sana o kök sesin majör akorunu min3 lüsü ve onun üstüne 2. sesin maj3 lüsünü üst üste koyarsan minör akor verir. Bunların hepsi teoridir insanlar tarafından çok uzun sürede taaa barok dönemin öncesinden beri bilgilerin üst üste konulmasıyla elde edilen kurallardır yüzlerce yılda bize gelmiş. Kafa yorarak matematik ile çözebilirsin veya araştırma yapıp tüm bunları öğrenebilirsin birinin sana geçip anlatabileceği şeyler değil. Sonuçta çok sayıda gam(dizi) ve bunlar ile kurulabilen binlerce hatta daha fazla akor var. Sorularından devam edersem gitarda armoni oluyormuş demişsin onu çözemedim armoni altyapıda kullanılır uyumlu seslerin aynı anda tınlaması gibi düşünebilirsin melodiyide tek tek notalar gibi düşünebilirsin. Beste yapmanın temeli zaten bunlar kafadan uydurup birşeyler yapabilirsin bunları öğrenirsen ne yaptığının farkında olursun daha profesyonel işler çıkarabilirsin. Umarım yardımcı olmuştur, iyi günler.